Organisaties hebben te maken met toenemende onzekerheid en complexiteit (o.a. door globalisering) en met razendsnelle veranderingen in de markt, waar een jonge start-up in staat is een hele branche te ontwrichten. Organisatievraagstukken kunnen niet simpelweg meer worden geanalyseerd of oplossingen geïmplementeerd vanuit een enkel centrum, zoals de top. Niemand is in staat het hele veld te overzien en alle implicaties van voorgenomen stappen in te schatten.
Externe adviseurs zijn nog veel minder in staat om een verandering te implementeren, omdat ze vaak worden benaderd voor een afgebakend probleem, los van andere bedrijfsactiviteiten. We zien in organisaties een toenemende argwaan tegen managementmodellen, programma’s en stappenplannen. Te vaak heeft men hier onvoldoende baat bij gehad.
De crisis heeft de organisatieadviesbranche op scherp gezet:
- Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van al die adviseurs?
- Hoe kunnen we bouwen aan organisaties van de toekomst als adviseurs en opdrachtgevers vanuit klassieke rollen blijven opereren?
Het is tijd om kritisch te zoeken naar een nieuwe verhouding tussen managers en adviseurs.