De constatering dat we vastlopen in onze efficiency en verantwoordingsdrang wordt breed gedeeld en velen zullen in 2015 zoeken naar een uitweg voor de patstellingen die zijn ontstaan. Rechtlijnig denken leidt niet langer tot succes, net als topdown denken, strikte kaders en uitgestippelde strategieën. Veel bedrijven – en hun werknemers – constateren dat ze de essentie uit het oog verloren zijn en dolen in een wereld die louter door externe verwachting en verantwoording gekleurd wordt.
Het bedrijfsleven staat voor een betekenisrevolutie.
Er loopt veel opgeblazen economische waarde weg uit de markt. Marketingtrucs werken niet meer. Hele bedrijfstakken, zoals de tussenhandel, krijgen het moeilijk, want we kunnen Peer2Peer, real time, handelen, produceren en communiceren. Zo berekende een slimme lezer van het NRC Handelsblad dat, wanneer alle leden het equivalent van een jaarcontributie op tafel leggen, ze gezamenlijk de krant kunnen kopen en zo vrijwaren van een investeringsfonds dat als ongewenste indringer de vrije nieuwsgaring in gevaar brengt.
Consumenten ontdekken hun macht en gebruiken het!
Te verwachten is dat meer consumenten en burgers hun macht binnen de beslissingscyclus ontdekken en zichzelf als ketenkraker gaan opstellen. Organisaties buigen zich meer een meer over hun specifieke bijdrage aan de bedrijfsketen. We zien nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan, waarbij partijen die elkaar tegenkomen in de productieketen gezamenlijk hun maatschappelijke betekenis proberen te vervullen.
Meerdimensionale verbindingen van individuen die er toe doen
De basale bouwsteen voor de toekomst is het individu, dat zichzelf op een andere, dynamische en meerdimensionale manier verbindt. Vroeger moesten we iemand worden en een plek verwerven binnen het systeem. Het nieuwe uitgangspunt is dat we al iemand zijn en juist daarmee betekenis hebben. En dat het geheel beter uit is wanneer we het werk doen dat bij onze drijfveer past. Socialiteit, soepele organische processen en sociale rituelen zijn het idioom voor de komende jaren. Niet alleen werken, maar ook leven wordt een ambacht, waarin passie, bezieling en empathie leidraad zijn.
Het hek is van de dam!
Dit jaar zeggen we: het hek is van de dam. Nederland kent inmiddels een krachtige zwerm eigenwijze systeemprikkers- en door de gaten die in het oude vallen stroomt het nieuwe de samenleving in. AirBnB en Couchsurfing zijn nu al de grootste hotelketens ter wereld maar bezitten geen hotels. Thuisafgehaald wordt de grootste maaltijdenverstrekker van Nederland maar bezit zelf geen enkel restaurant. Er zijn vele nieuwe mogelijkheden en kansen voor alle soorten bedrijven.
Weet jij dat het anders moet en wil jij jouw bijdrage leveren aan de betekenisrevolutie van jouw organisatie? Lees dan verder bij het Young Executive Programma. Je kunt weer starten op op 18 mei.