Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

De 3 gezichten van een echte leider

artikel

21 / 01 / 2015

Echte leiders geven hun team vertrouwen en autonomie. Ze zitten in de empowermentdriehoek, in plaats van in de dramadriehoek.

Eerder besprak ik de dramadriehoek. Die gaat uit van drie dramaposities die mensen innemen, en waar ze anderen in meetrekken:

1)    de aanklager
2)    de redder
3)    het slachtoffer

Het is lastig om uit de dramadriehoek te ontsnappen, omdat de drie rollen elkaar uitlokken. Wie zich als redder opstelt, bombardeert automatisch de ander tot slachtoffer. Wie zich slachtoffer voelt, wil gered worden of de ander aanklagen. Enzovoorts. Een neverending story op vele werkplekken in Nederland. Gelukkig is er een uitstekend alternatief voor al dit drama en dat is de empowermentdriehoek. (Voor empowerment heb ik geen goed Nederlands woord. Zelfversterking komt nog het dichtst bij.)

Alle dramaposities gespiegeld

In de empowermentdriehoek worden alle drie de dramaposities gespiegeld tot volwassen, communicerende rollen. Het zijn de drie gezichten van een goede leidinggevende die zijn mensen serieus neemt en ze niet als kinderen behandelt:

#1. Creator versus slachtoffer
De creator is het spiegelbeeld van het slachtoffer. In plaats van te zeuren en klagen komt de creator met creatieve oplossingen. Voor leidinggevenden betekent dit dat ze visie hebben, dat ze hun team een horizon kunnen voorspiegelen en dat ze een doel geven om voor te gaan.

#2. Uitdager versus aanklager
De uitdager is het tegenovergestelde van de aanklager. De uitdager is doelgericht in plaats van veroordelend, inspirerend in plaats van cynisch. De uitdager is vooral de katalysator van doelgerichtheid bij anderen, door hen te helpen hun eigen doelen te ontdekken, formuleren en volgen.

#3. Coach versus redder
De coach is het tegenovergestelde van de redder. In plaats van anderen hun autonomie af te nemen (‘Jij moet geholpen worden. Laat mij het maar doen’), geeft de coach anderen juist hun autonomie terug. In plaats van de regie over te nemen, versterkt de coach juist de regie die de ander over zichzelf heeft. De coach beslist niet voor anderen, maar stelt vragen die de ander helpen zelf te beslissen.

Dat autonomie een essentiële sociale behoefte is, zagen we eerder in het verhaal over SCARF. Een goede leidinggevende coacht zijn mensen hierin.

In de praktijk

Hoe werkt dit in de praktijk? Een prachtig voorbeeld hoorde ik laatst van een klant, de oprichter van een succesvol middelgroot bedrijf. Eén keer per jaar gaan ze met het hele bedrijf twee dagen naar de hei om te brainstormen over de strategie. Maar de eerste dag zijn hij en zijn mede-eigenaar er niet bij – ze laten het personeel zelfstandig nadenken over waar zij denken dat het heen moet met het bedrijf. De tweede dag geven de eigenaren hun eigen visie en wordt er een strategie gesmeed die draagkracht heeft binnen het hele bedrijf.
Dat noem ik volwassen met je mensen omgaan – ze vertrouwen en autonomie geven. En reken maar dat je er meer voor terugkrijgt dan als je gewoon zelf een presentatie geeft met de strategie voor komend jaar.

Kortom, denk eens na hoe jij je mensen inspireert, uitdaagt en coacht. •

Eelco Smit
www.eelcosmit.nl

Deze blog verscheen oorspronkelijk bij MT, http://www.mt.nl/569/87649/eelco-smit/de-3-gezichten-van-een-echte-leider.html

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

54 − 51 =

Laatste reacties

  • GlenieVam“Услуги перевозки оборудования - это услуги повышенной важности для любых организаций. Сделать перевозку сверхтяжелых грузов: медицинское оборудование, оснастку производства, основы для фундамента? Нет проблем профессиональные...” op Mijn reis met U.lab – week...
  • Apotheek“Borderliners vinden het over het algemeen erg lastig om met hun emoties om te gaan. De emoties bij mensen met borderline lijken harder en heftiger...” op 'We leven in een borderline-maatschappij'
  • Jan Timmer“Oud zijldijkster Herinner me het als de dag van gisteren Zijn er nog.fotos van? Gr Jan” op Nieuwscentrum
  • adriaanes“top :)” op De menner en zijn twee paarden

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management