Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Interview Paul Polman (Unilever) op MT.nl

artikel

15 / 09 / 2014

door Rob Hartgers

(…) Het bedrijfsleven kan en moet zijn schaal en omvang gebruiken om de wereld te verbeteren, vindt Paul Polman. Toen hij in 2008 als Unilever-ceo het stokje overnam van de vrij anonieme Patrick Cescau, zette hij duurzaamheid bovenaan de agenda. Op zijn initiatief werd het Sustainable Living Plan geïntroduceerd, een blauwdruk voor duurzame groei. In het plan worden concrete duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd die in 2020 gerealiseerd moeten zijn. Inmiddels is ‘2020’ door veel andere bedrijven en zelfs ngo’s overgenomen als planningshorizon. Unilever is ook een van de trekkers van de Dutch Sustainable Growth Coalition, een samenwerkingsverband van acht Nederlandse multinationals die van ons land een ‘sustainable valley’ willen maken.

Groot denken
Polman denkt graag groot. Als de Unilever-ceo over ‘innovatie’ spreekt, doelt hij de laatste jaren meestal niet meer op producten of processen, maar op het complete economische systeem. Het oude kapitalisme moet volgens Polman plaatsmaken voor ‘inclusive capitalism’, waar iedereen de vruchten van plukt. Hij verzet zich tegen het kortetermijndenken van veel beursgenoteerde bedrijven. Om dit tegen te gaan houdt hij hedgefondsen buiten de deur en is hij gestopt hij met kwartaalreportages. Zolang Polman zijn idealisme weet te combineren met indrukwekkende omzetgroei, vinden de investeerders het prima.

Wat betekent ‘innovatie’ voor u en uw bedrijf?
‘Innovatie ligt op het snijpunt van “wat nodig is” en “wat mogelijk is” en vormt de basis voor alles wat we doen. We vinden dat innovatie iedereen aangaat en niet alleen voorbehouden is aan onze merken. Bij Unilever innoveren we in het kader van ons bedrijfsmodel, het Unilever Sustainable Living Plan. We stellen onszelf de vraag: hoe kunnen we ervoor zorgen dat innovaties ons helpen om groei en milieugevolgen van elkaar los te koppelen en tegelijkertijd onze positieve maatschappelijke invloed te vergroten? Een voorbeeld daarvan vormen de nieuwe compressed spuitbussen voor onze deodorants. Deze zijn half zo groot, maar gaan net zo lang mee, en leveren dezelfde uitstekende bescherming die consumenten van ons verwachten, maar dan met 25 procent minder CO2-uitstoot per bus. Tot nu toe is ons succes vooral te danken aan een hogere mate van innovatie. Ondanks de crisis van 2008/2009 verhogen we als een van de weinige bedrijven consequent onze R&D-uitgaven en zijn we leidend in bedrijfsmodellen en samenwerkingsverbanden, met als doel een betere wereld voor ons allen. Alleen al voor onze merken hebben we vorig jaar in zeker 10 landen zo’n 70 grote innovaties doorgevoerd.’

 

Lees het hele interview op www.mt.nl

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

− 1 = 1

Laatste reacties

  • GlenieVam“Услуги перевозки оборудования - это услуги повышенной важности для любых организаций. Сделать перевозку сверхтяжелых грузов: медицинское оборудование, оснастку производства, основы для фундамента? Нет проблем профессиональные...” op Mijn reis met U.lab – week...
  • Apotheek“Borderliners vinden het over het algemeen erg lastig om met hun emoties om te gaan. De emoties bij mensen met borderline lijken harder en heftiger...” op 'We leven in een borderline-maatschappij'
  • Jan Timmer“Oud zijldijkster Herinner me het als de dag van gisteren Zijn er nog.fotos van? Gr Jan” op Nieuwscentrum
  • adriaanes“top :)” op De menner en zijn twee paarden

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management