Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Nieuw organiseren met minder management: een praktijkvoorbeeld

artikel

25 / 07 / 2014

[noot van de redactie: Medio 2012 publiceerde Lenette Schuijt het artikel ‘Nieuw organiseren. Doe het rigoureus, of doe het niet’ op www.managementsite.nl. De lessen daaruit verschenen al eerder op dit platform.  Voor het boek ‘Organiseren met toekomst’ schreef zij een herziene versie van dit artikel, zodat het – geactualiseerd en wel – deel kon gaan uitmaken van dit boek. Hieronder een praktijkvoorbeeld behorende bij de inhoud van dat hoofdstuk.]

Paul Verburgt was van 2004 tot en met 2008 directeur bij ArboNed. Met het oog op de naderende liberalisering en privatisering van de arbosector in 2005, voorzag hij een aantal problemen. De arbeidsproductiviteit was laag en de tarieven niet transparant. Van veel producten was de vraag of de klant ervoor zou willen blijven betalen. Hij besloot de organisatie radicaal te veranderen en begon met het saneren van de top van de organisatie. Hele functiegroepen waarnaar waarschijnlijk geen vraag meer zou zijn, werden verwijderd. Dit leidde bijvoorbeeld tot het ontslag van 180 verpleegkundigen en bijna alle 110 lekencontroleurs. Dat was een pijnlijk proces, waarin Verburgt veel persoonlijke aandacht besteedde aan medewerkers en ruim 90% van hen succesvol aan nieuw werk hielp. Met zijn onconventionele stijl vormde Verburgt zelfsturende teams, die elk een stuk van de markt bedienden. Hij reduceerde het aantal managers tot één op tien à twaalf teams en schafte de hr-afdeling af omdat hij vond dat de personeelsfunctie vanuit een verkeerd mensbeeld vertrekt: te beschermend naar medewerkers, waardoor die zich afhankelijk opstellen. Zijn doel was om medewerkers hun vrijheid en beslissingsmacht terug te geven.

Toen hij afscheid nam in 2008 behaalde het bedrijf de beste resultaten ooit. Hij startte zijn eigen adviesbureau en adviseerde Nederlandse managers hoe ze hun werk beter konden doen met minder management. In november 2012 werd hij gebeld of hij tijdelijk terug wilde komen. Het bedrijf stond aan de rand van een faillissement. De kernactiviteit was verschoven naar ‘het stimuleren van bevlogenheid van medewerkers’ en in lijn daarmee had het bedrijf een andere naam aangenomen, 365. Er was een aparte  verkoopafdeling opgezet en het bedrijf was op prijs gaan concurreren. Een slecht werkend ICT-systeem deed het bedrijf uiteindelijk de das om.

Binnen een paar maanden bracht Verburgt de kern van de bedrijfsactiviteiten (verzuimbeheersing en preventie) terug en legde de bal weer bij de bedrijfsartsen. Hij herstelde de oude naam, schrapte de bijna honderd management- en staffuncties die er in drie jaar tijd weer waren bijgekomen, evenals talloze protocollen en richtlijnen. (Mastenbroek & Van Rantwijk, 2007; Van der Vlist & Kooistra, 2013).

[noot redactie: Daarmee is dit niet alleen een praktijkvoorbeeld van de stelling ‘Nieuw organiseren. Doe het rigoureus, of doe het niet’, maar ook een voorbeeld dat aangeeft hoe groot de impact van een leider kan zijn bij het inzetten van veranderingen vanuit Duurzaam Nieuw Organiseren.]

 

Lenette Schuijt

 

Geraadpleegde literatuur:

Mastenbroek, W. & Van Rantwijk, J. (2007). Sturen op verantwoordelijkheid. Interview Paul Verburgt. Op platform: http://www.managementsite.nl/613/ondernemerschap/sturen-verantwoordelijkheid.html. Geraadpleegd op 2 mei 2014.

Van der Vlist, J. & Kooistra, J. (2013). Paul Verburgt: Ik heb veel onzin er uit gesneden.’ Op platform: http://managementscope.nl/magazine/artikel/745-paul-verburgt-arboned-technisch-failliet-na-mislukt-verandermanagement Geradpleegd op 2 mei 2014.

 

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

43 − = 36

Laatste reacties

  • GlenieVam“Услуги перевозки оборудования - это услуги повышенной важности для любых организаций. Сделать перевозку сверхтяжелых грузов: медицинское оборудование, оснастку производства, основы для фундамента? Нет проблем профессиональные...” op Mijn reis met U.lab – week...
  • Apotheek“Borderliners vinden het over het algemeen erg lastig om met hun emoties om te gaan. De emoties bij mensen met borderline lijken harder en heftiger...” op 'We leven in een borderline-maatschappij'
  • Jan Timmer“Oud zijldijkster Herinner me het als de dag van gisteren Zijn er nog.fotos van? Gr Jan” op Nieuwscentrum
  • adriaanes“top :)” op De menner en zijn twee paarden

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management