Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Systemen in stand houden

artikel

02 / 05 / 2014

door: Vivienne van Leuken

Het mooie van mijn vak is dat ik me steeds weer opnieuw mag verwonderen. Hoe een bedrijf in elkaar steekt, waarom mensen doen wat ze doen. Maar het allermooiste vind ik om te ontdekken hoe systemen elkaar in stand houden en hoe wij, mensen, daar steeds weer opnieuw een bijdrage aan leveren.

We blijven in rondjes lopen, we mopperen ook wel eens over hoe de zaken gaan, maar toch blijven we het systeem waarin we zitten voeden met onze kennis over en uit het verleden. Vaak omdat we zelf niet zien hoe het systeem in elkaar zit, omdat we er al zo lang in meedraaien.

Nieuwe vragen
Een voorbeeld van zo’n systeem is een organisatie. Een nieuwe medewerker wordt zo snel mogelijk in dit systeem geïntroduceerd en geïntegreerd. “Voor deze aanvraag die formulieren, lunchen doen we daar, gesprekken voeren doen we zus en projecten stellen we zo op”. Jammer eigenlijk, want zo’n nieuwe medewerker is een bron van informatie. Zo’n nieuwe medewerker kan zich namelijk nog verwonderen over hoe de dingen gaan in jouw organisatie. “Waarom doen jullie dit zo?”

Nieuwe medewerkers brengen vragen de organisatie binnen die je zelf niet meer kunt stellen. Nieuwe vragen die uw organisatie kunnen verbeteren. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor nieuwe klanten, inhuur, externen of onafhankelijke adviesraden.

Voorspelbaar = betrouwbaar
Een ander mooi voorbeeld van verwondering gaat over het systeem waarin beursbedrijven gevangen zitten. Bij een op de beurs genoteerd bedrijf draait alles om voorspelbaarheid. Want met voorspelbare uikomsten ben je betrouwbaar, is het adagium. Dus als Philips met een winst komt die ver boven of onder de prognoses ligt, is het bedrijf niet betrouwbaar en daalt de koers van de aandelen van Philips.

Gelukkig kennen de beursgenoteerde bedrijven allerlei methoden en middelen om de afgegeven prognoses te laten uitkomen. Interne targets worden vaak maandelijks gemonitoord en bijgesteld indien mogelijk. Elke projectleider, leidinggevende, medewerker kent de targets. Je mag niet onder, maar je mag zeker ook niet boven deze targets uitkomen, want dan breng je de voorspelbaarheid van het bedrijf in gevaar.

Medewerkers die al langer bij zo’n bedrijf werken kennen onderhand het klappen van de zweep. Aan het einde van de maand nog even een spurtje om de targets te halen en vooral geen nieuwe initiatieven ontplooien die extra geld opleveren. Toch? De kunstmatige betrouwbaarheid van het beurssysteem wordt in stand gehouden door de heersende norm van datzelfde systeem; voorspelbaarheid.

Mijn kind is onhandelbaar
En zo zijn er meer voorbeelden. Laatst nog op televisie een programma over gezinnen met onhandelbare kinderen. Uiteindelijk zat het gezin zo gevangen in hun eigen systeem dat ze zonder hulp van buiten er niet uit kunnen komen. En vaak ook was het kind niet het probleem, maar de oude ingesleten denkwijze en het daarop gebaseerde gedrag van de ouders.

Patiënten, productie of …?
Of het denken in productie bij een ziekenhuis. Bijna alle ziekenhuizen hebben nu te maken met een stabilisatie of krimp van de productie, terwijl ze de afgelopen jaren groei gewend zijn. Eerste reacties: bezuinigen, ontslaan, afstoten. Maar waarom blijven denken in termen van productie?

Hoog salaris en goede werknemers
Een ander voorbeeld van systeemhandhaving dat ik nog regelmatig hoor en lees is: “Ja maar, als wij ze dit salaris niet betalen dan gaan ze ergens anders werken”. Ja maar, als je deze hoge absurde salarissen blijft betalen houd je het systeem, waarin je duidelijk niet wilt zitten, in stand. Of niet?

Ken Uzelf
Als je werkelijk uit een systeem wilt stappen, moet je leren de werkelijkheid te zien, hoe onaangenaam die ook kan zijn. Dat begint met bewust kiezen om ‘the ugly truth’ onder ogen te komen. Op dat moment krijg je nieuwe krachten om ermee om te gaan. En ja, soms heb je andere ogen nodig om die werkelijkheid te helpen zien.

 

Vivienne van Leuken
www.viviennevanleuken.nl
@twitviv

 

1 reactie

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

3 + 2 =

Laatste reacties

  • GlenieVam“Услуги перевозки оборудования - это услуги повышенной важности для любых организаций. Сделать перевозку сверхтяжелых грузов: медицинское оборудование, оснастку производства, основы для фундамента? Нет проблем профессиональные...” op Mijn reis met U.lab – week...
  • Apotheek“Borderliners vinden het over het algemeen erg lastig om met hun emoties om te gaan. De emoties bij mensen met borderline lijken harder en heftiger...” op 'We leven in een borderline-maatschappij'
  • Jan Timmer“Oud zijldijkster Herinner me het als de dag van gisteren Zijn er nog.fotos van? Gr Jan” op Nieuwscentrum
  • adriaanes“top :)” op De menner en zijn twee paarden

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management