Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Jammer

artikel

27 / 05 / 2014

Ik moet bekennen dat ik ouder word. Daarvoor is feitelijk geen bekentenis nodig, het is volkomen transparant dat dit gaande is. Mijn terugtrekkende haargrens, grijzer en dunner worden haardos zijn er de stille getuigen van.Ouder worden betekent voor mij ook een gebied binnentreden waar tot voor kort alleen nog mijn leermeesters waren. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan mijn stagebegeleider die enkele jaren geleden op veel te jonge leeftijd overleed. Maarten, zo heet of heette hij, onthulde dat hij de organisatieontwikkeling waar we toentertijd bij Shell middenin zaten al eerder meegemaakt had. Hij vertelde zijn verhaal met enige weemoed, omdat hij in de organisatieontwikkelingen die hij had mogen meemaken, een lijn kon ontdekken.

Steevast vond een nieuwe top, een nieuw bestuur, een nieuw MT die ontwikkelingen verfrissend. Vanuit het perspectief van die directies was dat wellicht zo, vanuit het perspectief van Maarten was het eerder een regressie naar een eerdere ongewenste toestand.

Ik bevind mij op een dergelijk punt. Ik zie bij enkele van mijn opdrachtgevers een centralisatie plaatsvinden van mijn dierbare vakgenoten in Learning en Development. Deels is dat een trend die zich doorzet vanaf het moment dat ik voor mijn opdrachtgevers ging werken, deels wordt opnieuw voor centralisatie gekozen na een periode van decentralisatie. En juist die regressie vind ik opmerkelijk en zorgwekkend. En ik vermoed zomaar dat Maarten het met me eens zou zijn.

In een decentrale afdeling met L&D-professionals, zeg maar opleidingsadviseurs, wordt leren dichtbij haar opdrachtgevers georganiseerd. L&D is daar zonder uitzondering lid van het managementteam en de wendbaarheid en responsiviteit van de opleidingsadviseurs zijn daardoor groot. Dat is ook logisch, want leverancier en afnemer, vraag en antwoord, opdrachtgever en opdrachtnemer, afnemer en aanbieder zijn elkaar dagdagelijks tot een haarbreedte genaderd.Ik zie met lede ogen aan dat er op verschillende plekken in de organisatie weer een verveelvoudiging van het aantal L&D-professionals ontstaat. Steeds meer critici van de decentrale organisatievorm komen op het idee om wendbaarheid en responsiviteit te verruilen voor efficiency: het lonkend perspectief van de centrale L&D-afdeling waar ik eerder over sprak.

In die glorieuze centrale L&D-afdeling worden de afspraken tussen afnemer en aanbieder in SLA’s (Service Level Agreements) vastgelegd. Op mij komen die veelal over als intern bedachte constructen die niet of nauwelijks met opdrachtgever en afnemer zijn afgestemd. Ik maakte bij een dergelijke afdeling mee dat de organisatieperiode voor evenementen drie maanden bedroeg. De afnemers in de lijn vroegen echter om een responsiviteit die dichter bij vijf weken lag. Je kan erop wachten dat externen direct door de lijn worden ingehuurd om die lacune te vervullen (ik kan erover meepraten). Als dit maar lang genoeg duurt, wordt op een gegeven moment weer een reorganisatie van de centrale L&D afgekondigd.

Kortom: jammer.

Jammer dat centrale ‘efficiency’ het moet winnen van decentrale wendbaarheid, responsiviteit en ‘organizational agility’. Want juist die kenmerken maken decentraal L&D duurzaam en dichtbij de kloppende de levensader van bedrijven en instellingen. Jammer dat we de toegevoegde waarde die L&D in die positie kan bieden niet duurzaam en blijvend kunnen verzilveren.

drs. Evert Pruis werkte als verandermanager en leeradviseur bij Atos-Origin en Shell. Momenteel is als hij als senior opleidingsadviseur en trainer partner van Forzes en geassocieerd aan EMC Performance. www.forzes.nl

Deze bijdrage is eerder namens het platform Duurzaam Nieuw Organiseren waar Evert Pruis vaste blogger is geplaatst in het Ezine van TvOO, het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties.

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

7 + 3 =

Laatste reacties

  • Miriam“Goed en herkenbaar verhaal Guido, Jammer dat moeilijke situaties aansporen tot regelontduiking i.p.v. creativiteit... Maar 'ns beginnen met perverse prikkels uit regelgeving te halen! Dank...” op Je krijgt waar je op stuurt
  • Apotheek“Borderliners vinden het over het algemeen erg lastig om met hun emoties om te gaan. De emoties bij mensen met borderline lijken harder en heftiger...” op 'We leven in een borderline-maatschappij'
  • Jan Timmer“Oud zijldijkster Herinner me het als de dag van gisteren Zijn er nog.fotos van? Gr Jan” op Nieuwscentrum
  • adriaanes“top :)” op De menner en zijn twee paarden

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management