Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Communicatie? Alleen bij directe feedback

artikel

09 / 10 / 2013

Op een oude kazerne in Ede is de NAM met haar contractors bijeen. Wat hen bindt is veiligheid. In de vroege ochtend hebben de deelnemers hun hersenen al gekraakt met het Rijnlandspel. Nu is André Wierdsma aan beurt om de gedachten nog eens een quantum leap te laten maken richting rijnlands kijken naar veiligheid. Ademloos zuigt de zaal zijn ogenschijnlijk chaotische stroom one-liners op. Onverwacht, in een tussenzin, komt de opmerking: “communicatie is er alleen bij snelle feedback”. En voort gaat zijn speech.

Ondertussen werkt deze zin door. Alleen bij snelle feedback? Dus, bij vertraagde feedback is er geen communicatie, laat staan bij geen feedback? André kon het wel eens heel scherp zien.

Als in de thuissituatie mijn partner zegt dat haar iets niet bevalt aan mijn zojuist vertoond gedrag, dan is het wel zo goed om daar direct op te acteren. Je kan bijvoorbeeld iets zeggen als: “Schat, volgende week dinsdagavond hebben wij ons regulier evaluatieoverleg, dus dan hebben we het er wel over”. De eerste keer schiet zij in de lach. Dat is snelle feedback en we hebben echte communicatie met elkaar. Een tweede keer, als ik het serieus zou menen, dan leidt dat onherroepelijk een breuk in de communicatie. Een derde keer leidt tot een breuk in de relatie. En gelijk heeft zij, want dat lijkt mij in het licht van de menselijke maat heel natuurlijk.

Maar is dit nou net wat veel in organisaties gebeurt en we gewoon vinden? Denk aan de gebruikelijke structuren van werken met al haar wekelijkse vergaderingen, commissies, bilaterale overleggen (BiLa’s) en geagendeerde meetings. ‘Karel, goed dat je het zegt, maar dat komt bij punt 7 pas aan de orde’. Indirecte en vertraagde communicatie. Of scherp gezegd: er wordt gepraat maar het ontbreekt aan werkelijke verbinding.

En het is ook dichterbij. Bij het ene gesprek heb je het gevoel dat je elkaar naadloos begrijpt. Het gesprek is dynamisch en leidt tot verrassende ontdekkingen. Een impliciet zinnig gesprek. Het loopt als vanzelf. Natuurlijk. Bij een ander gesprek denk je tegen een muur te praten. Je mist het contact. Er is geen ‘rapport’. Wat mist is de instant feedback in woord, geluid, intonatie, gezichtsuitdrukking en gevoel als empathie of afschuw. Het loopt moeizaam. Gemaakt.

Communicatie is er alleen bij directe en snelle feedback. Als we daarop nou de organisatiestructuren zouden aanpassen, dan valt er veel te winnen. In snelheid, verbinding en inspiratie. Wellicht scheelt het ook tijd en kosten van meetings over ‘De communicatie in de organisatie’. Gewoon doen, direct en kort op de bok met elkaar praten. Ook een prima start voor veiliger werken met minder regels. Natuurlijk!

3 reacties

  1. 17 / 10 / 2013

    Deze feedback op je blog komt ook wat laat, Fokke 🙂
    Maar wat een rake stelling. En wat vreemd eigenlijk dat die directe feedback-loop in het werk zo vaak ontbreekt, of is vervangen door allerlei rapportages en ingewikkelde metingen. Sterk vertraagd en verrationaliseerd, waardoor de intentie en emotie verloren gaan. Terwijl juist deze laatste een daadwerkelijk appel op ons doen om in beweging te komen….

  2. 22 / 10 / 2013

    beste Fokke,

    je schrijft een sterk stuk, vooral omdat er in die directe feedback nog zoveel potentieel schuilt. We hebben binnen 30 seconden al een indruk van wildvreemden gevormd, een indruk die een stuwmeer van onbenutte feedback bevat.

    Dank voor je post,

    Evert Pruis

Reageer op Evert Pruis

Annuleer deze reactie

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

− 1 = 1

Laatste reacties

  • Miriam“Goed en herkenbaar verhaal Guido, Jammer dat moeilijke situaties aansporen tot regelontduiking i.p.v. creativiteit... Maar 'ns beginnen met perverse prikkels uit regelgeving te halen! Dank...” op Je krijgt waar je op stuurt
  • GlenieVam“Услуги перевозки оборудования - это услуги повышенной важности для любых организаций. Сделать перевозку сверхтяжелых грузов: медицинское оборудование, оснастку производства, основы для фундамента? Нет проблем профессиональные...” op Mijn reis met U.lab – week...
  • Apotheek“Borderliners vinden het over het algemeen erg lastig om met hun emoties om te gaan. De emoties bij mensen met borderline lijken harder en heftiger...” op 'We leven in een borderline-maatschappij'
  • Jan Timmer“Oud zijldijkster Herinner me het als de dag van gisteren Zijn er nog.fotos van? Gr Jan” op Nieuwscentrum

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management