Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Samenwerkend organiseren: naar een nieuw paradigma

artikel

03 / 09 / 2013

We leven in een tijd waarin fysieke productie en consumptie steeds meer wordt vervangen door digitale productie en consumptie. Maar de meeste organisatietheorieën die we voor de organisatie van ons werk gebruiken, stammen uit de tijd van de industriële revolutie. Een tijd waarin de transactiekosten hoog waren en het slim was, werk binnen de muren van een bedrijf te organiseren. Maar wat gebeurt er wanneer we de eenheid van denken, bij de organisatie en automatisering van ons werk, veranderen? Wat als we niet langer ‘de markt’, met hoge transactiekosten versus ‘het bedrijf’, met gesloten muren, als eenheid van analyse, ontwerp en exploitatie nemen?

Wat als we uitgaan van de kleinste bouwsteen (mens & middel), en organiserend vermogen als eenheid van analyse en ontwerp nemen? Welke organisatievorm pas het beste bij digitale productie en consumptie in de context van de 21e eeuw, in een open wereld en wat is de rol van samenwerkend organiseren daarin? Hoe kunnen we de productiviteit, flexibiliteit en het innoverend vermogen van de informatiewerker verbeteren zodat deze meer tijd overhoudt voor taken waar de overheid zicht terugtrekt? Hoe kunnen we social media, cloud computing, crowdsourcing, het nieuwe werken en bring your own device beter integreren en gebruiken?

Steeds meer bedrijven, instellingen en overheidsorganen zullen slim gaan samenwerken met hun omgeving. Deze omgeving kan bestaan uit klanten, leveranciers, maar ook bijvoorbeeld concurrenten. Om slim samen te werken kan gebruik gemaakt worden van verschillende organisatievormen zoals: shared service centers, joint ventures, allianties, coöperaties en communities. Een relatief nieuwe vorm van samenwerken is samenwerkend organiseren, waarbij direct, vanuit het ontwerp (met nieuwe waarden, fundamenten en opdrachten), een nieuw samenwerkingsverband wordt opgezet. IN dit verband werken meerdere aanbieders en meerdere afnemers slim samen in een gedeeld (informatie)netwerk. Samenwerkend organiseren leidt tot het verbeteren van de productiviteit, flexibiliteit en innoverend vermogen. Bij het bedenken, ontwerpen en opzetten van deze nieuwe samenwerkingsverbanden worden steeds vaker specialisten ingezet. Hierbij zijn specialisten niet alleen bedreven in het krijgen van nieuwe en creatieve ideeën, maar vooral in het loslaten van oude conditioneringen. Ook voor samenwerkend organiseren is het de uitdaging een probleem of kans zo te definiëren, dat de oplossing of het ontwerp evident is.

Lees hier de hele white paper over samenwerkend organiseren.

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

11 + = 14

Laatste reacties

  • Miriam“Goed en herkenbaar verhaal Guido, Jammer dat moeilijke situaties aansporen tot regelontduiking i.p.v. creativiteit... Maar 'ns beginnen met perverse prikkels uit regelgeving te halen! Dank...” op Je krijgt waar je op stuurt
  • GlenieVam“Услуги перевозки оборудования - это услуги повышенной важности для любых организаций. Сделать перевозку сверхтяжелых грузов: медицинское оборудование, оснастку производства, основы для фундамента? Нет проблем профессиональные...” op Mijn reis met U.lab – week...
  • Apotheek“Borderliners vinden het over het algemeen erg lastig om met hun emoties om te gaan. De emoties bij mensen met borderline lijken harder en heftiger...” op 'We leven in een borderline-maatschappij'
  • Jan Timmer“Oud zijldijkster Herinner me het als de dag van gisteren Zijn er nog.fotos van? Gr Jan” op Nieuwscentrum

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management