Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Restaurant – De Zaak

artikel

24 / 04 / 2013

Wat maakt het eten in een restaurant een beleving? Hoe komt het dat bepaalde restaurants, zelfs na jaren, beklijven in je herinnering en andere niet? Dat zelfs dat ene Perzische restaurant op Overtoom 350 in Amsterdam werkelijk een feest is, terwijl een blind paard daar niets stuk kan maken. In de prijs zat het ‘m dus niet. Het was niet duur.
Een waardering van een restaurant zit in 3 zaken en de combinatie daarvan:
1. De inrichting
2. De keuken / het menu
3. De bediening, ofwel het gastheerschap

De volgende combinaties van de 3 zaken zijn denkbaar:
a. bij een negatieve score op alle drie de punten, zal de gast nooit meer terugkomen
b. Inrichting (-), keuken (+), bediening (-): je komt niet meer terug
c. Inrichting (+), keuken (-), bediening (-): je bent je gast voor altijd kwijt
d. Inrichting (+), keuken (-), bediening (+): je krijgt van mij een herkansing
e. Inrichting (-), keuken (-), bediening (+): misschien dat ik het nog 1 keer probeer
f.  Inrichting (-), keuken (+), bediening (+): ik kom zeker terug
g. Inrichting (+), keuken (+), bediening (+): ‘no brainer! Ik kom terug!
h. Inrichting (+), keuken (+), bediening (–): NOOIT MEER!

Conclusie: Bediening is cruciaal in een restaurant. Gek genoeg geeft de klant het restaurant een herkansing wanneer de bediening uitstekend is, zelfs al viel het eten wat tegen – en andersom: Zelfs al was het eten goed, maar de bediening vreselijk: De gast zult u als restauranthouder niet meer terugzien.
Opmerkelijk is dat restauranthouders kapitalen besteden aan hippe ‘Herman den Blijker’ inrichtingen en bezuinigen op bedienend personeel: Goedkope oproepkrachten die een entrecote niet kunnen onderscheiden van een ossenhaas en die geen benul hebben hoe je een gast een fantastische avond kunt bezorgen, omdat ze er niet voor worden opgeleid.
Je vraagt je misschien inmiddels af wat dit met organisaties te maken heeft.
Mijn antwoord: Alles!
Vertaal ‘inrichting’ naar je eigen werkomgeving. Hoe zitten je mensen erbij, hoe zit de receptie eruit, de ontvangsthal, je productieomgeving?
Vertaal ‘keuken’ naar je productaanbod, dienstverlening en vakkennis.
Vertaal ‘bediening’ naar je eigen intentie en gedrag en dat van je medewerkers, managers en directie: Hoeveel waarde hecht je echt aan het inmiddels platgetreden en holle ‘klantvriendelijkheid’: Herstel je je fouten met gemopper of los je het probleem voor je collega en klant op met een glimlach? Ga je de ‘extra mile’? Een ieder die werkt in je organisatie bepaalt de sfeer, de mindset, het contact met elkaar en met de klant. Ben je echt welkom als klant en medewerker of word je gezien als wandelende geldbuidel (klant) of productie middel of kostenpost (medewerker).
De ‘clubjes’ waarvoor ik werk organiseren workshops voor managers waarbij we een restaurant ‘overvallen’. We prikken blind een adres, en reserveren. We gaan keuren, maar niet zonder dat we bij elk item een parallel trekken naar onze dagelijkse werkomgeving. Elke keer komen we met elkaar weer tot nieuwe ontdekkingen en inzichten over wat we morgen in onze organisatie(s) gaan aanpakken. Te beginnen met gastheerschap en hoffelijkheid!

Richard Koopman
Zynn.nl
Centerforchange.nl

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

+ 16 = 21

Laatste reacties

  • eveliine lerno“Hallo met interesse las ik je artikel ikzelf ben hartcoherentie coach en acupuncturist. Ik herken heel goed wat je bedoelt. Fijn dat je deze inzichten...” op Duurzame samenwerking: een gezonde gedachte
  • Marco“Ik vind het ook kwalijk dat leeftijdsdiscriminatie in het onderwijs bestaat. Dit moeten we niet willen met zijn allen. De ervaring die een oudere docent...” op Transitie in onderwijs
  • Fransje“Mooie en inspirerende column. Juist in onze jeugd zijn wij zoekende als mens en is het nodig dat wij bij de hand genomen worden terwijl...” op ‘Als een kind niet leert zoals...
  • Adriaan Koene“In het TV programma van gisteravond, een andere kijk, boeide mij het interview met de heer Herman Wijffels in hoge mate. Wij hebben een techniek...” op Herman Wijffels Innovatieprijs

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management