Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Is duurzaam intelligent organiseren de kern van Duurzaam Nieuw Organiseren?

artikel

03 / 03 / 2013

Wij willen pleiten dat Duurzaam Nieuw Organiseren niets meer of minder zou kunnen zijn dan een dialoog tussen mensen over resultaat en relatie. De goede gesprekken die medewerkers onderling voeren, maar ook managers onderling en medewerkers met managers. Alleen deze gesprekken brengen een directe verbinding tot stand tussen doelstellingen & strategie en de acties op alle werkvloeren. Anders gezegd: dialogen verankeren doelstellingen en strategie in hoofden, hart en handen:

Hoofd: Begrijpt iedereen de strategie?

Hart: Is iedereen gemotiveerd door de strategie?

Handen: Neemt iedereen de juiste actie om zaken voor elkaar te krijgen?

Deze dialogen vinden wij zo essentieel, omdat alleen medewerkers en managers in gesprek met elkaar in staat zijn om antwoorden te vinden op twee kernvragen:

  1. “Doen we de goede dingen?” en
  2. “Doen we de dingen goed?”.

Anders geformuleerd:

  1. “Hoe doen we het? Welke resultaten boeken we?” en
  2. “Hoe doen we het met elkaar? Hoe geven wij onze werkrelatie vorm?”.

Door steeds nieuwe antwoorden op deze vragen te vinden, start in organisaties een continu verander- en leerproces. Je zou het verbeterlussen kunnen noemen: cycli die organisaties helpen om met eenvoudige, kleine stappen, in het hier en nu, al samenwerkend verbeterstappen te realiseren.

Zou door deze blijvende aandacht voor verandering in gedrag en cultuur een Duurzame Nieuwe Organisatie kunnen ontstaan? (ja!) Is die blijvende aandacht te verenigen met grote ‘uitrolplannen’ en een ‘plan and control’ mentaliteit? (nee!)

Ons perspectief op Duurzaam Nieuw Organiseren laat – nieuwe – horizontale en verticale samenwerkingsverbanden ontstaan die leren balanceren tussen sturing en zelforganisatie. Een belangrijkste succesfactor hierbij wordt bepaald door de mate waarin (cross functionele) teams succesvol samenwerken en besluiten nemen. Optimalisering van die besluitvorming en de samenwerking binnen & tussen teams op verschillende lagen van de organisatie zien wij als sleutel tot succes van DNO (horizontale balans).

Informatievoorziening vormt hierbij de Haarlemmerolie. Management Informatie (MI) is hét startpunt voor goede gesprekken over resultaat en relatie. Goed gevisualiseerde MI helpt ons ‘denken met onze ogen’, iets dat aansluit bij het feit dat wij mensen geboren patroonherkenners zijn: ons zien en denken is neurologisch direct met elkaar verbonden. Visualisatie van informatie is cruciaal om de verborgen boodschappen te kunnen ‘zien’ en het ‘verhaal’ achter de cijfers te kunnen vertellen.

Een case: het duurzaam nieuw organiseren van leiderschapsontwikkeling
In 2009 ontving EMC van een dropjesfabriek in Noord-Holland de opdracht om bij te dragen aan de strategische ontwikkeling van de eerstelijns leidinggevenden: de teamleiders van de onderhoud-, verpak- en stafafdelingen. Deze vraag stelde ons onmiddellijk voor een dilemma: kunnen we immers wel duurzaam leiderschapstalent ontwikkelen buiten de context waarin leiding gegeven moet worden? In plaats daarvan werd de plant manager enthousiast om te experimenteren met een alternatief waarbij de teamleiders ondersteund werden bij het realiseren van een strategische opdracht.

We trapten ons experiment af met een townhall meeting waarvoor we alle leidinggevenden van de dropjesfabriek uitnodigden. De plant manager schetste hoe de prioriteiten van de fabriek bepaald werden door concurrenten, de markt én de ontwikkelingen binnen de organisatie zelf. Zijn afdelingsmanagers vertaalden die ontwikkelingen tot een strategische agenda voor hun afdeling.
In deze meeting vond, in de lijn van ons eerdere pleidooi, een dialoog plaats over hoofd, hart en handen, een breed gesprek over resultaat en relatie.

Uit de agenda’s van de fabriek en hun afdelingsmanagers kozen de deelnemende teamleiders één concrete opdracht die in hun dagelijks werk aan de geschetste strategie kon bijdragen én die hen intrinsiek motiveerde. De eigen afdelingsmanager accordeerde die opdracht en nam de voortgang en resultante daarvan mee in de reguliere functionerings- en beoordelingscyclus.
Door deze (leer)opdrachten te koppelen aan de reguliere HR cyclus is een permanente verbeterlus ontstaan. Die verbeterlus liet onmiddellijk een nieuwe samenwerkingsrelatie ontstaan tussen de afdelingsmanagers en de plant manager. In hun overleggen kwamen nu ook de vernieuwingsopdrachten van de teamleiders ter sprake.

Met de gekozen opdrachten begon onze rol performance coach. Alle opdrachten, en daarmee ook onze ondersteuning daarbij, eindigden op één moment, tijdens één plenaire proeve ten overstaande van alle teamleiders en de plant manager.

Hoe duurzaam is duurzaam?
Onze visie op DNO is Eclectic ‘duurzaam intelligent organiseren’ gaan noemen: een vorm van organiseren die bijdraagt tot de levensverlenging van organisaties. Je zou die intelligentie in lijn met mijn eerdere bijdagen voor dit blog wel ‘zelfbewust’ kunnen noemen. Dit heldere besef van datgene waartoe de organisatie bestaat, helpt om de goede dingen te gaan doen en de dialogen op alle niveau’s in de organisatie zorgen voor organisatiebewustzijn of die goede dingen wel goed gedaan worden.

Is werkelijke duurzaamheid echter nóg meer omvattend? Vergt bewustzijn op het niveau van ‘Planet’ nog heel andere dialogen? Wat denk jij?

Over de auteurs
Rob ter Hedde werkte met een unieke MBA / opleidingskundige achtergrond als lijn- en HRD manager. Momenteel geeft hij bij de opdrachtgevers van Eclectic zijn passie vorm voor ‘Turning potential into Performance’.
E-mail: rob.ter.hedde@eclectic.eu / http://www.eclectic.eu

Evert Pruis werkte als verandermanager en leeradviseur bij Atos-Origin en Shell. Momenteel is hij als zelfstandig opleidingsadviseur verbonden aan diverse netwerken, oa EMC Performance & HRCommunity en werkt hij voor bedrijfsleven en overheid.
E-mail: epruis@emcperformance.nl / http://www.evertpruis.nl / http://www.emcperformance.nl

1 reactie

  1. 04 / 03 / 2013

    Hier word ik nu blij van; een mooi, simpel maar vooral werkbaar concept. geen dure woorden maar gewoon waar het om draait. Werken vanuit je hart met duidelijke doelstellingen die je mede zelf als werknemer geformuleerd hebt.

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

1 + = 3

Laatste reacties

  • GlenieVam“Услуги перевозки оборудования - это услуги повышенной важности для любых организаций. Сделать перевозку сверхтяжелых грузов: медицинское оборудование, оснастку производства, основы для фундамента? Нет проблем профессиональные...” op Mijn reis met U.lab – week...
  • Apotheek“Borderliners vinden het over het algemeen erg lastig om met hun emoties om te gaan. De emoties bij mensen met borderline lijken harder en heftiger...” op 'We leven in een borderline-maatschappij'
  • Jan Timmer“Oud zijldijkster Herinner me het als de dag van gisteren Zijn er nog.fotos van? Gr Jan” op Nieuwscentrum
  • adriaanes“top :)” op De menner en zijn twee paarden

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management