Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Dweilen en schoonhouden

artikel

06 / 02 / 2013

Onlangs bezocht ik een facilitair bedrijf met verschillende divisies. Ik was uitgenodigd om over duurzaam organiseren te spreken. Vriendelijk werd ik ontvangen bij de balie en na te zijn ‘geklokt’, werd ik naar een wachtplek gebracht en wachtte mij een smakelijke kop koffie. Achter mij was men bedrijvig met de net schoon gemaakte vloer. Dat had ZIJ net zo goed niet kunnen doen, het ziet er niet uit, hoorde ik achter mij zeggen. Je kunt wel tegen HAAR zeggen dat het nog een keer moet gebeuren. Waar is ZE eigenlijk?

Kort na dit waarschijnlijk niet voor mijn oren bestemde gesprek, wisselde ik van gedachten over duurzaam organiseren met enkele directieleden. Na het bekende voorstel rondje richtte ik mij op eenheid van diversiteit in bedrijven met het oog op duurzaamheid. Wat mij was opgevallen bij een doorgang op de website dat veelvuldig en op allerlei verschillende manieren elke divisie het over twee speerpunten had: Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen (MVO) én de trits Profit, People, Planet.

Bedrijven die bestaan uit een verzameling bedrijven of divisies/ producten/ diensten, kampen nog al eens met een duurzaam geheel te vormen. Hoe duurzaam organiseren jullie het bedrijf als geheel? was mijn vraag. Het antwoord op die vraag werd snel gegeven. Als bedrijf kan je niet meer zonder MVO en we richten ons daarbij op de winst, de mensen en de samenleving.

Ik werd nieuwsgieriger. Ik was benieuwd naar de business statements ( missie, visie en waarden) van het bedrijf als geheel en vroeg daarom naar de door het topmanagement geformuleerde business statements in elke divisie wordt geleefd.

Onder business statements versta ik: Wat is het bestaansrecht (missie) van het bedrijf, hoe wil het bedrijf zichzelf daarin zien en gezien worden (visie) en welke waarden (afspraken over norm en gedrag) worden gehanteerd om een bepaald strategisch doel te bereiken. Als het bestaansrecht (missie) van een bedrijf geld verdienen is, wat ik toch vaak als antwoord krijg, is dat toch een andere missie dan maatschappelijk verantwoord ondernemen in een trits van profit, people en planet.

Het antwoord op mijn vraag naar de door het topmanagement geformuleerde business statements bleef even uit. Tot één van de directeuren bereid was het initiatief te nemen. De business statements van het bedrijf, van het topmanagement, is een interne aangelegenheid. Dat zetten we niet op de site. Dat is ons interne kompas. De statements die op de site staan per divisie is er voor de klanten. Die zijn om mee naar buiten te treden. Voor de ene divisie is de missie anders dan die van andere divisies en dat geldt ook voor de visie. Een helder betoog van de directeur. Maar is het wel zo helder dat er interne business statements en externe business statements moeten zijn en dat deze mogelijk (zo lees ik op de website) kunnen en mogen verschillen?

Wat als het schoonmaakbedrijf een perfect schoongemaakte vloer bij de entree van het bedrijf als nummer 1 visitekaartje heeft ingesteld. Ik noemde de perikelen rond de gedweilde vloer bij binnenkomst van het bedrijf.

Over gezamenlijk gedragen waarden hebben we het tijdens het gesprek niet gehad. We kwamen niet verder dan dat het bedrijf een eenheid vormde en wel op een duurzame wijze.

In mijn gedachten maak ik tijdens het gesprek een uitstapje naar mijn lichaam en geest. Hoe zijn we zelf als menselijk bedrijf duurzaam georganiseerd?  Onze levercellen, één van de divisies van ons menselijk bedrijf bijvoorbeeld,  hebben een specifieke missie. Hun bestaansrecht is gericht op bloeddepotfunctie, galproductiefunctie,  een functie bij de stofwisseling en hormoonhuishouding en draagt bij aan het op peil houden van de lichaamstemperatuur. De missie verschilt nogal van de cellen van de nieren of de blaas of van die van het hart en de longen. Toch draagt de levermissie bij aan het gehele bedrijf: vitaal zijn en blijven. Hoe kunnen we die algemene en specifieke leverdivisie missie zien? De visie van de lever is reiniger te zijn. Het is een schoonmaakbedrijf op zich. Zelf vernieuwt de lever de cellen elke zes weken. Als we de missie en visie kennen, wat zijn dan de waarden van de levercellen? Dat we op ze kunnen rekenen, dat ze zich aan de afgesproken instelwaarden houden, dat ze zich aan hun functies zullen houden en niet onverwachts iets anders gaan doen. Als divisie past de lever in een geheel van het menselijk bedrijf. Als er teveel stresshormonen worden geproduceerd omdat er spanningen zijn in het menselijk bedrijf, zal de lever als divisie harder werken om de teveel geproduceerde hormonen weer af te voeren. Dat houdt op dat moment in dat andere taken van de lever divisie wat minder aandacht krijgen. Maar dat dit zich weer hersteld in een logisch dynamisch evenwicht. Het aanpassen aan interne en externe veranderingen wordt gereguleerd door het zenuwstelsel met haar instelwaarden gevoed door het DNA van het persoonlijk bedrijf. Elke divisie van het menselijk bedrijf weet wat te doen en is duurzaam georganiseerd.

Dit heb je niet goed schoon gemaakt, lever!!,  roept het ontvangstcomité van het menselijk bedrijf. Dat is waar, roepen de levercellen in koor. We weten wat ons te doen staat, maar het sneeuwt buiten en wat we ook dweilen, steeds komt die rotzooi weer naar binnen. We zijn even wat anders gaan doen.

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

+ 1 = 3

Laatste reacties

  • Miriam“Goed en herkenbaar verhaal Guido, Jammer dat moeilijke situaties aansporen tot regelontduiking i.p.v. creativiteit... Maar 'ns beginnen met perverse prikkels uit regelgeving te halen! Dank...” op Je krijgt waar je op stuurt
  • Apotheek“Borderliners vinden het over het algemeen erg lastig om met hun emoties om te gaan. De emoties bij mensen met borderline lijken harder en heftiger...” op 'We leven in een borderline-maatschappij'
  • Jan Timmer“Oud zijldijkster Herinner me het als de dag van gisteren Zijn er nog.fotos van? Gr Jan” op Nieuwscentrum
  • adriaanes“top :)” op De menner en zijn twee paarden

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management