Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Duurzaam bloeden of duurzaam bloeien

artikel

28 / 02 / 2013

Er is nu een tweede neuroloog bekend, die zijn patiënten chronische aandoeningen aan heeft gesmeerd terwijl zij deze aandoening niet blijken te hebben. Dit richt de schijnwerper op het deugdelijke beroep van neuroloog, de arts die over onze hersenen en de beïnvloeding daarvan op het lichaam gaat En gericht op de patiënt die tegenwoordig niet meer weet of hij zijn brein is of juist niet. Ik denk hierbij aan de grap dat iemand die aan het ballonvaren is vraagt aan een mede-ballonvaarder, een neuroloog, waar zijn we nu precies als antwoord krijgt: in een ballonvaardermandje.

De neuroloog ondersteunt zieke patiënten in het heel-wordingsproces. De neuroloog verdient daar geld mee. Voor zijn inspanningen wel te verstaan. Nog meer geld is er misschien te verdienen als neurologen hun klanten ziek maken of ziek praten. Als we genoeg zieke patiënten hebben kunnen we misschien ook beter wetenschappelijk onderzoek doen. Door data te verzinnen, zoals we zieke mensen verzinnen. En te blijven beweren dat we ons brein zijn. En met dat beeld weer mensen tot patiënten te verklaren, pillen te geven, geld te verdienen, onderzoek te doen naar het brein, enzovoort.

Weten wie je bent is in duurzaam organiseren een pré. Als het goed is, is weten wat je doel is, een afgeleide van wie je bent. Dan leef je je talent. Nu kom je niet altijd even gemakkelijk achter wat je talent is. Zeker niet als je je al vroeg in je leven weet aan te passen aan wat de maatschappij en het onderwijssysteem ons vraagt. In mijn jeugd werden we op school ingedeeld in drie rijen. Links (vanuit de onderwijzer gezien) de kinderen die rijp waren voor de lagere technische school en huishoudschool. In de middelste rij de kinderen die naar de mulo konden doorstromen en rechts de leerlingen die klaar werden gestoomd voor HBS en gymnasium. Toch vormden we één geheel op het schoolplein. We speelden samen en deelden samen. De onderwijzer was er om de diagnose te stellen in welke rij je terecht kwam. Stel dat je als kind bij de onderwijzer bijles kon krijgen. Zou hij je dan opzettelijk in een te lage rij willen plaatsen? Zou de onderwijzer dan precies weten waar hij zich bevindt en wat er allemaal te verzinnen valt?

Als in onze gemeenschap, cultuur en wetenschap geld geen middel maar doel is van genezen, onderwijzen of ondernemen, leven we dan onze innerlijke talenten of negeren we ze? Laten we de wereld maakbaar maken en zo naar onze hand zetten dat we steeds meer ons doel willen verwezenlijken. Wat doet een op winst georiënteerde onderneming, als de maatschappelijke wind naar duurzaamheid draait? Meer winst zien te maken met duurzaamheid, toch. Natuurlijk kunnen we duurzaamheid maken en breken. We kunnen duurzaamheid naar onze hand zetten. Onvoldoende beschikbaar water in bepaalde landen, dan produceren we toch droogshampoo als duurzaamheidsproduct. In de zestiger jaren was het heel even een hit, maar het doffe poederachtige effect ervan verloor al snel haar glans. Toch financieel aantrekkelijk om hetzelfde product weer vijftig jaar later als duurzaam product van stal te halen. Een beetje maakbaarheid, een beetje verzinnen is geen ondenkbaar scenario. Nieuwe watervoorzieningen om zeep helpen en vervolgens droogshampoo als ideëel product promoten. Geld blijft ons doel.

Weten wie je bent en wat je doel is in termen van duurzaam nieuw organiseren, is het belangrijkste thema dat op business schools en business universiteiten in de leerdoelen zou moeten komen te staan. Naast cognitieve kennis over product en dienst, het managen daarvan, het strategisch implementeren van nieuwe ideeën, enzovoort, komt er steeds meer ruimte voor de menselijke kant op deze opleidingen. Ook in ondernemingen zien we die tendens. Bij een groot vastgoed bedrijf worden de topmanagers veelvuldig blootgesteld aan weer een “ontplooi jezelf en anderen” test. Naast de fysieke skills ook cognitieve skills.

Eén stap verder is het om iedere ondernemer, iedere neuroloog, onderwijzer, ieder zichzelf respecterend mens, de weg te wijzen naar een duurzame ervaring. Een nieuw duurzaam Life Experience. Op weg naar de ervaring van het innerlijk unieke talent. Een talent, dat zich alleen laat benoemen in bijdrage leveren aan persoonlijke groei en bloei in de context van de samenleving als geheel.

Een uniek talent dat geneesheer, bankdirecteur, CEO, heet bestaat niet. Wel unieke talenten als genezen, helen, onderwijzen, vertrouwen schenken, verbinden, leiden, waarderen, enzovoort. Alles dat in termen van zijn en bijdrage leveren kan worden uitgedrukt. Doelen stellen als meer geld en meer macht, brokkelen zienderogen af als het om duurzaam nieuw organiseren gaat. Geld en macht zijn namelijk doelen die over ‘hebben’ gaan en niet over ‘zijn’ en over het leveren van een bijdrage aan de samenleving als geheel. Doelen stellen over fysieke, cognitieve en bewustzijns aspecten van het menselijk bestaan leidt tot bewuste aandacht voor de Essentie, Aard en Manifestatie van ieder mens als uniek wezen dat een bijdrage levert aan de natuurlijke bloei van organiseren en ondernemen. De gezondheidszorg, het bedrijfsleven en het onderwijs, om daar maar eens mee te beginnen, heeft die Life Experience hard nodig om duurzaam weer tot bloei te komen.

Annelies Oosterhoff

 

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

+ 77 = 82

Laatste reacties

  • eveliine lerno“Hallo met interesse las ik je artikel ikzelf ben hartcoherentie coach en acupuncturist. Ik herken heel goed wat je bedoelt. Fijn dat je deze inzichten...” op Duurzame samenwerking: een gezonde gedachte
  • Marco“Ik vind het ook kwalijk dat leeftijdsdiscriminatie in het onderwijs bestaat. Dit moeten we niet willen met zijn allen. De ervaring die een oudere docent...” op Transitie in onderwijs
  • Fransje“Mooie en inspirerende column. Juist in onze jeugd zijn wij zoekende als mens en is het nodig dat wij bij de hand genomen worden terwijl...” op ‘Als een kind niet leert zoals...
  • Adriaan Koene“In het TV programma van gisteravond, een andere kijk, boeide mij het interview met de heer Herman Wijffels in hoge mate. Wij hebben een techniek...” op Herman Wijffels Innovatieprijs

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management