Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Purpose als nieuwe definitie van succes

27 / 09 / 2012

Succesvolle bedrijven van de toekomst herdefiniëren hun definitie van succes. Wat betekent ‘succes’ eigenlijk? De Van Dale geeft de volgende definitie:

suc•ces [sukses] (het; o; meervoud: successen)
1) goede uitslag; geluk
2) bijval

Een goede uitslag. En geluk. Niet bepaald wat we in het dagelijks leven onder succes verstaan. Daar heeft het vaker de betekenis van financieel en materieel succes. Succesvol zijn is geslaagd zijn in het maatschappelijke leven. Dat er naar je wordt opgekeken. En succesvolle bedrijven zijn doorgaans bedrijven die in de top-10 van snelle groeiers staan, of de grootste zijn, of jaar in jaar uit groei van omzet en winst laten zien. Maar dat is niet wat hier als definitie onder 1) staat. Onder 2) staat ‘bijval’. Wat is dat?

bij•val (de; m)
1) instemming, goedkeuring
2) applaus

Instemming of goedkeuring en applaus. Ja, die hebben veel te maken met bovenstaande maatschappelijke betekenis van succes. Je krijgt immers applaus als je het ‘goed doet’. Als je succesvol bent. En instemming of goedkeuring (van aandeelhouders bijvoorbeeld) ontstaat vooral als je dingen doet die goed zijn voor hun.

Hier wordt dus al snel duidelijk waarom zowel managers als bedrijven in hun geheel succes nastreven. Succes trekt investeerders (die uit zijn op financieel succes). Succes trekt mensen aan (die zelf succesvol willen zijn). En managers die (financieel) succesvol willen zijn, dragen weer graag bij aan dat succes.

Maar waarom is vooral financieel succes, succes? Ik zie daar vooral ook veel nadelen van. Werknemers worden onder druk gezet. Kosten moeten worden bespaard. Vaak ten koste van kwaliteit van producten en diensten. Klanten varen daar dus niet per sé wel bij. Het effect op de aarde is ook nog een ding waar bedrijven zich nog eens over zouden kunnen buigen.

Is het niet eens tijd om een nieuwe invulling aan succes te geven? Succes zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat Bedrijf X, Y of Z

  • Gedurende de crisis de werkgelegenheid heeft weten te behouden
  • Zoveel geïnvesteerd in mensen dat het welzijnsniveau van haar medewerkers 30% is gestegen
  • 10% van haar middelen heeft ingezet om jongeren in achterstandsgebieden te helpen aan een baan
  • 10.000 klanten heeft geholpen om hun financiële huishouding op orde te krijgen zodat ze aan al hun verplichtingen kunnen
  • voldoen en een goede kwaliteit van leven hebben
  • een nieuw medicijn heeft ontwikkeld tegen ziekte Y en ervoor heeft gezorgd dat dat in de hele wereld beschikbaar komt voor iedereen die het nodig heeft
  • door zorgvuldige accountantscontrole en bijbehorende financiële adviezen de financiële gezondheid van 1000 bedrijven verbetert
  • voor ieder paar schoenen dat het in Nederland verkoopt een paar schoenen doneert aan mensen in Afrika die ze niet kunnen betalen
  • technische kennis heeft ingezet om het dodental van de jaarlijkse overstromingen in Bangladesh te halveren
  • 10% van de beschikbare uren van trainers heeft besteed aan het vergroten van de kansen op de arbeidsmarkt van langdurig werklozen, waardoor de werkloosheid met 10.000 mensen is gedaald
  • een nieuwe technologie heeft ontwikkeld die ervoor zorgt dat de uitstoot van CO2 met 60% is afgenomen

En ga zo maar door. Is dat raar? Of is het soft? Meer iets voor sociale bedrijven of de non-profit sector? Ik denk het niet. Ik denk dat een dergelijke definitie van succes heel goed kan werken, vooral als het echt is, uit de ziel van het bedrijf komt. En waarom dat goed werkt? Het trekt mensen aan die dat doel ook de moeite waard vinden. Klanten willen bij die bedrijven kopen omdat ze er sympathie voor hebben. Investeerders interesseren zich onder de druk van ‘duurzame investering’ steeds meer voor bedrijven die ‘triple P’ leveren.

Overigens, nog los van al deze zakelijke argumenten is het uiteindelijk toch ook het enige juiste om te doen? Ervoor zorgen dat een bedrijf van waarde is voor alle relevante betrokkenen? En zich dus per definitie richt op meer dan financieel succes alleen? Wat is anders het uiteindelijke bestaansrecht? Ik geloof oprecht dat ‘succesvolle’ bedrijven van de toekomst diegenen zijn die purpose centraal stellen en mede daardoor ook financieel succesvol kunnen zijn.

Mocht je het interessant vinden hier op korte termijn nog eens over door te praten, kom dan langs bij de intervisiebijeenkomsten die we binnenkort plannen. En anders natuurlijk graag tot op 8 november waar we het thema ‘purpose’ verder invulling gaan geven met elkaar.

Huib Broekhuis
Initiatiefnemer Go Beyond MBA en directeur VDS Training Consultants

 

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

45 − = 38

Laatste reacties

  • GlenieVam“Услуги перевозки оборудования - это услуги повышенной важности для любых организаций. Сделать перевозку сверхтяжелых грузов: медицинское оборудование, оснастку производства, основы для фундамента? Нет проблем профессиональные...” op Mijn reis met U.lab – week...
  • Apotheek“Borderliners vinden het over het algemeen erg lastig om met hun emoties om te gaan. De emoties bij mensen met borderline lijken harder en heftiger...” op 'We leven in een borderline-maatschappij'
  • Jan Timmer“Oud zijldijkster Herinner me het als de dag van gisteren Zijn er nog.fotos van? Gr Jan” op Nieuwscentrum
  • adriaanes“top :)” op De menner en zijn twee paarden

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management