Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Informatie voor auteurs

Auteursinstructie

Inleiding
Duurzaam Nieuw Organiseren is een online platform – powered by NVO2 – voor HR, bedrijven en instellingen die duurzaam willen organiseren. Het is een broedplaats voor iedereen die de bedoeling van de organisatie als leidend principe wil nemen. Binnen dit denken zijn procedures en systemen weer ondersteunend en niet leidend en komt de mens met zijn talenten weer centraal te staan. Zie http://www.duurzaamnieuworganiseren.nl/over-duurzaam-nieuw-organiseren/
Voor de bloggers op dit platform hebben wij deze informatie voor auteurs opgesteld.

Formule & leidraden
De NVO2 en dit platform hebben tot doel ervaringen en kennis te delen met het oog op professionalisering. Het is dus een platform vóór en dóór professionals. De formule van het platform is met de volgende kreten compact samengevat:

  • actueel/kritisch, dwars op de ontwikkelingen
  • constructief, ook aangeven ‘hoe dan wel’
  • nieuwe ideeen/ontwikkelingen/toepassingen
  • niet te veel theorie, dichtbij praktijk en toepassing
  • altijd herkenbaar voor HR/managers/professionals
  • voorbeelden moeten, illustraties zijn wenselijk

In het algemeen geldt dat internet een strakkere manier van schrijven vergt. Op Internet vinden lezers bijdragen al snel te wijdlopig. Een aantal leidraden:

Inhoudelijk

  • Bijdragen dienen te passen in het gedachtengoed van Duurzaam Nieuw Organiseren
  • Begin met praktijkvoorbeelden. Maak meteen duidelijk over welk concreet probleem of vraag je bijdrage gaat. Beschrijf de aanpak ook altijd met praktijkvoorbeelden. (Bijvoorbeeld in de vorm van korte ‘boxen’). Belangrijk: stappenplannen, richtlijnen, modellen en concepten ondersteunen hooguit concrete zaken
  • Haak in op nieuwe ontwikkelingen; kritische geluiden over common practices; wel feitelijk en constructief (“Is er een alternatief?”). Ga de dramatiek niet uit de weg; maak het de lezers gemakkelijk om te reageren; kietel of provoceer ze desnoods een beetje! Als het mogelijk is inspelen op de actualiteit! Dit punt van “inspelen op de actualiteit” is een van de aantrekkelijke mogelijkheden, omdat bijdragen snel geplaatst kunnen worden.
  • Theorieën en modellen alleen gebruiken om praktijkvoorbeelden met elkaar te verbinden. Vanuit de praktijk moet een model helpen om door de bomen het bos te zien.
  • Duidelijke toegevoegde waarde. Vraag je af “So what”? Waartoe leidt dit? Wat snapt/doet de lezer nu beter? Geen algemeenheden en zeker niet nog eens in eigen woorden samenvatten wat al bekend is.

Schrijftechnisch

  • Geen franje of nuanceringen; recht toe, recht aan; val met de deur in huis; waar gaat het om in deze bijdrage; wat is je boodschap?
  • Schrijf bondig, zonder omhaal, wees aan het begin al duidelijk en uitnodigend.
  • Maximale lengte: 2000 woorden; bij voorkeur beduidend korter: ook stukken van 400 woorden zijn meer dan welkom. Als je langere stukken hebt, knip ze op en maak er webisodes van. Je kunt dan per webisode linkjes opnemen naar de vorige webisodes: dat vindt Google ook prettig. 😉
  • Spreek de lezer aan in de je-vorm of vermijd het rechtstreeks aanspreken van de lezer. De lezer in ieder geval niet met u aanspreken. Dit is te formeel voor de gewenste toonzetting.

 

Vormgeving

  • Een transparante indeling met veel tussenkopjes is noodzaak. Internet-gebruikers zijn ’scanners’. Een vlot overzicht en een beknopte, toegankelijke en compacte inhoud zijn dan dwingende eisen. Dit medium noopt tot een andere manier van schrijven en lay-out! De eerste regels worden altijd aan het begin van het artikel, meteen onder de titel opgenomen. Dan heeft de lezer meteen een overzicht. Houd hier rekening mee.
  • Aan het slot van het artikel kun je een kort cv (max. 20 woorden) plaatsen of je naam.

Interactie

  • Alle bijdragen aan het platform zijn voorzien van de mogelijkheid tot reageren. Stimuleer s.v.p. lezers daar gebruik van te maken. Sluit je bijdrage af met conclusies bijvoorbeeld in de vorm van stellingen, en de uitnodiging hierop te reageren. Het kan ook een meer open eind zijn; onze kennis is immers steeds in ontwikkeling.
  • Een stelling poneren of een vraag stellen kan ook de kern zijn van je blog: je kunt bijvoorbeeld een casus beschrijven waar je zelf niet goed uitkomt en lezers vragen wat zij in/ met deze situatie zouden doen.
  • Lezers reageren niet vanzelf. Herkenbare problemen, concrete toepassingen, een duidelijke stellingname, een directe rechtstreekse vraag kunnen helpen. Duidelijke conclusies, stellingen of vragen aan het slot maken het nog wat gemakkelijker en uitnodigender om te reageren.

 

Promotie & social media

 

  • Het platform biedt de mogelijkheid voor reacties en discussie bij de gepubliceerde artikelen. Fijn als je actief je netwerk/ gerenommeerde namen, leden uitnodigt per mail met een link erin om op dit bericht van je te reageren.
  • Discussies en uitwisseling van ideeën en ervaringen met andere auteurs en met andere lezers is gewenst.
    • Zo krijg je als auteur automatisch bericht per e-mail als er een reactie is op je bijdrage. Leuk als je op deze reacties die op jouw bericht verschijnen wilt reageren.
    • Super als je zo nu en dan – of altijd 😉 – bijdragen van andere bloggers van wil becommentarieren. Goed om de dialoog gaande te houden en scherp(er) te krijgen.
  • Leuk als je wilt twitteren over geplaatste artikelen. Hashtag: @duurzaamnworg
  • Gebruik ook zeker de hashtag @nvo2
  • Je kunt ook promotie maken voor je artikel door een berichtje te plaatsen op http://nvo2-hrd.ning.com/

 

Technisch/ WordPress:

  • Naast het schrijven zelf is er een aantal handelingen te verrichten om je bericht compleet te maken. Zie hiervoor ook de WordPress instructie. Samenvattend:
  • Geef binnen wordpress aan in welke categorieën je stuk valt. Zodoende duikt je artikel ook op als op een specifieke categorie gezocht wordt.
  • Het gebruik van beeldmateriaal verlevendigt. Schema’s, tekeningen, cartoons, illustraties en covers van boeken maken het geheel aantrekkelijker. Niet alleen content is belangrijk, ook de ‘look and feel’ van de pagina’s. Voor een algemene foto, maak gebruik van de knop “Set featured image”, rechtsonder in WordPress. Hiermee wordt een foto automatisch opgeblazen als achtergrond onder de titel door en creeer je een uniek rondje dat het artikel begeleid in de lijst met artikelen. Voor specifieke foto’s in je blog kun je een foto (schema/ plaatje/ cartoon) invoegen via de knop bovenin het grote tekstvak in WordPress (Upload/ insert) Zie ook WordPress instructie

 

Overig

Heb je tips voor goede andere bloggers, laat het ons weten via info@duurzaamnieuworganiseren.nl

 

Laatste reacties

  • xbox fifa 13 coin generator“nice tuto, with very nice tips (fast building of a pyramid of cubes, the camera with spring,..), and funny car sounds.I will try to do...” op Ervaringsmanagement 5: collectieve ambitie
  • dkb bank online kredit erfahrungen“3 juillet 2012We’re a gaggle of volunteers and opening a new scheme in our community. Your site provided us with useful info to work on....” op Transitie in onderwijs
  • Lia“Erg mooi Jacky. Dank je wel. Groet, lia” op Je ziet het pas als je...
  • Baukje Uilkema“Super! DE mens centraal! Ruimte voor de verbeeldingskracht, autonomie en inspraak zet de kinderen en de leerkracht in hun kracht. #doenwaarjegoedinwordt” op Sjef Drummen: ‘We doen alleen nog...

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management