Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Wat moeten we vooral niet meer doen?

artikel

pandabeer

02 / 05 / 2017

Slim aangepast

Slim aangepast zijn is één van de meest vernuftige strategieën van de natuur, maar je kunnen aanpassen aan veranderingen is verreweg de slimste truc. Kunnen bedrijven dat ook leren? En wat moeten we dan vooral niet meer doen als organisatie, zo vroeg iemand mij laatst. 

Het aantal plant- en diersoorten op onze planeet wordt geschat op ongeveer 8,7 miljoen. Dat is veel, zeker als je je beseft dat er nog veel meer soorten uitgestorven zijn. Heel veel meer!! Ze zijn uitgestorven omdat hun leefgebied verdween en ze onvoldoende aangepast waren aan een andere leefomgeving. Of omdat ze uitgeroeid zijn door andere organismen. Of ze stierven uit omdat de omstandigheden op aarde plotseling veranderde. Denk aan de veranderingen als gevolg van een fikse meteoriet inslag; opeens maanden geen licht meer en een forse daling van temperatuur. Daar hadden de dino’s niet van terug.

Word geen panda!

Ondanks zijn knuffelgehalte wordt de Panda met uitsterven bedreigd. Dat komt vooral doordat de Panda een ‘hoog gespecialiseerde’ soort is. Hij heeft zich toegelegd op het nuttigen van zeer specifiek voedsel –bamboe- en is daarbij ook nog afhankelijk van een specifieke bacterie is om deze bamboe te kunnen verteren. In de bosrijke ecosystemen in de bergen van China is zo’n strategie van specialisatie een goed idee en weet hij te overleven. In Rhenen hopelijk ook! Maar hun oorspronkelijke leefgebied wordt bedreigt en dat maakt de Panda opeens heel kwetsbaar want hij kan niet veel anders doen voor de ‘kost’ dan bamboe eten.

In een samenleving met een stabiele economie en een hoog dienstverleningsniveau, kunnen professionals zich specialiseren. Ze kiezen een heel specifieke nicht. Bijvoorbeeld het leveren van zeer specifieke onderdelen van Saab auto’s. Een hoge mate van specialisatie. Echter, onze samenleving is op veel aspecten (economie, sociaal, technisch, cultureel) behoorlijk in beweging en ontwikkelingen. Zo’n dynamische context vraagt niet om specialisatie maar om veerkracht. Dat is meer een strategie van allrounders. Wees dus geen Panda in deze economie maar leer van een bruine beer! Benut het voedsel als er overvloed is en zet in op meerdere voedingsbronnen. Bij schaarste kun je op je reserves tegen en zelfs in winterslaap gaan.

Maximaal is geen optie

Bomen groeien niet tot in de hemel en een bijenvolk wordt niet oneindig groot. De natuur doet niet aan maximalisatie. Een maximale lengte hebben, een maximum aantal nakomelingen voortbrengen …. ‘Maximaal’ is een gevaarlijk strategie. Je raakt verzwakt en hebt geen veerkracht meer als het erop aankomt.

Vanuit de natuur bekeken zit er dus een flinke weeffout in ons economisch denken. We gebruiken woorden als optimalisatie en keten-denken terwijl we het door de bril van een ecoloog feitelijk over maximalisatie hebben en van een samenwerkende keten als in een ecosysteem is al helemaal geen sprake. Natuurlijk vindt er in de natuur groei plaats, maar er sterven ook planten en dieren. Soms tijdelijk (winter), soms voor goed. Dan is er weer ruimte voor nieuwe soorten. Evolutie dus. Laloux pleit  in zijn boek ‘Reinventing Organisations’ voor drie belangrijke doorbraken. Het hebben van een evolutionair perspectief is er één van. Het wordt tijd dat ‘rupsje nooitgenoeg’ verpopt om eindelijk volwassen te worden.

Biomimicry

Biomimicry is de kunst en wetenschap van het vertalen van ecologische principes naar maatschappelijke of technische uitdagingen. Daarvoor is een aantal ‘design principes’ ontwikkeld. Meer lezen? www.biomimicryNL.org. Meer over Biomimicry voor organisatieontwikkeling: www.nature-wise.nl

Bron: Nature Wise

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

Laatste reacties

  • Peter“Mooi initiatief! In de Emtée kun je trouwens elke dag soep kopen van verspilde groenten, gemaakt door de verspillingsfabriek! Check http://deverspillingsfabriek.nl/producten” op Soep eten tegen voedselverspilling
  • Peter Samwel“Zondag in De Ontmoeting aan de Emmalaan 1 in Bennekom om 10.30u: het verhaal van Lia Hol middenin de Paasviering, met als thema: 'Herinneren' Dank...” op Pasen, de dag waarop een vlinder...
  • Peter Bolhuis“@ Jitske: prima streven, waarbij de door Willem geschetste culturen blijvend kunnen veranderen. Verandering treedt altijd binnen vanaf de randen van een cultuur, daar waar...” op Inclusie: wat is dat?
  • Willem van Es“Jitske, ik mis assimilatie (denk aan de politiecultuur of de artsencultuur. Aanpassen of oprotten).” op Inclusie: wat is dat?

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management