Alles over Duurzaam Nieuw Organiseren in de nieuwe tijd

Duurzaam Nieuw Organiseren

Toekomstmuziek

artikel

27 / 01 / 2015

(door Evelien Fokker)

Verandering
Graag stel ik u voor aan Max. Max is mijn kleinste leerling met een groots verhaal.

Vorig jaar september kreeg het leven van Max en zijn familie een nieuw ritme en klank. Wat veranderd was, was dat hij van het ene op het andere moment niet meer kon lezen. Ineens. Dat hield zo lang aan dat hij naar een andere school toe moest. En weer naar een andere. Mensen, leerkrachten wisten geen passende manier voor zijn begeleiding en ‘aandoening’.

Nieuw
Max’ wereld veranderde; de nieuwe ‘school’ was verder weg dan zijn eerdere scholen, dus hij fietste niet meer zelf, maar hij werd gebracht door een regiotaxi. Deze taxi haalde ook andere kinderen op waardoor de reistijd langer werd. Op de nieuwe ‘school’ voelde hij zich niet veilig bij de vaak agressieve kinderen met bepaalde diagnoses. De aandoening van Max bleef een raadsel.

Vroeger opstaan, later thuiskomen en de vele nieuwe indrukken maakten Max moe. Zodoende zag hij zijn vriendjes veel minder, of zelfs niet meer en alle activiteiten, zoals sport en uitjes, werden afgezegd. Deze nieuwe realiteit had ook zeker impact op het leven van zijn ouders, zusje en ook op de relatie met de cellodocente.

Zeker weten
Cellospelen was het enige dat Max bleef doen na het stoppen van alle andere activiteiten. Maar het noten lezen werd moeilijker en daardoor vond de cellodocente het lastig om met de nieuwe Max om te gaan.

Evelien foto notenVoor Max zweven en draaien de noten boven en tussen de notenbalken. Alles beweegt in 3D.

Max ging op pad en na twee andere proeflessen vond hij mij op 25 september 2014. Hij wilde blijven; hij zei heel blij en resoluut: “Ja mam, ik weet het, deze wordt het!”

Resoneren
Er gebeurde iets tussen ons en dat resoneerde in hem. Hij is heel eager, leergierig, enthousiast en blij als hij maar kan cellospelen. Dat resoneerde weer in mij.

Bij de meest recente les zei zijn moeder dat cellospelen op dit moment het fijnste en meest hoopvolle in Max’ leven is.

Duet op gevoel
Hij weet wat hij wil leren en daar speel ik op in. Andersom ook; ik speel in op hoe hij nu leert. Hij leert zo makkelijk en als een spons neemt hij nieuwe informatie op. We stimuleren en inspireren elkaar. Hij is ontzettend gemotiveerd. Hij wil dit echt. Dan leer je ook snel. We spelen veel en gaan op in de klanken. Ik vraag niet naar zijn probleem, want er is überhaupt geen probleem. Onze aandacht gaat uit naar spelen en plezier hebben. We creëren samen nieuwe muziek, een nieuw notenbeeld (zijn reactie: “Ik kan weer lezen!!”) en ook termen ontstaan vanzelf; wij kunnen nu ‘jazzen’.

Let it be
Wij hoeven niet te verklaren waardoor het komt dat hij (tijdelijk) niet kan lezen. Zelf voelde ik meteen dat het tijdelijk is. Bovendien kun je altijd cellospelen, blind of niet. The Beatles schreven ‘Let it be’. En nu hij (ook) geen noten kan lezen maakt hem beslist geen slechte of aparte leerling. Ik had gewoon een nieuwe leerling. Ieder mens, iedere leerling is uniek. Iedere les en aanpak is uniek. Protocollen bestaan dus niet. Het is mensenwerk. Alles is mensenwerk. Echte aandacht en afstemming komt aan, dat inspireert en dat ‘werkt’!

Present
Tijdens de laatste les legde hij zelf sinds weken weer een muziekboek klaar en hij speelde het. Zomaar ineens. Zonder verwachtingen ben ik erg benieuwd naar de volgende les. Let it be – let us be – a present.

Eveline-lagere-resolutie

Evelien Fokker – De Gevoelige Snaar – januari 2015
www.gevoeligesnaar.nl

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond bij uw reactie. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Gebruik Gravatar om automatisch een avatar of foto naast uw naam te tonen.

64 − 58 =

Laatste reacties

  • eveliine lerno“Hallo met interesse las ik je artikel ikzelf ben hartcoherentie coach en acupuncturist. Ik herken heel goed wat je bedoelt. Fijn dat je deze inzichten...” op Duurzame samenwerking: een gezonde gedachte
  • Marco“Ik vind het ook kwalijk dat leeftijdsdiscriminatie in het onderwijs bestaat. Dit moeten we niet willen met zijn allen. De ervaring die een oudere docent...” op Transitie in onderwijs
  • Fransje“Mooie en inspirerende column. Juist in onze jeugd zijn wij zoekende als mens en is het nodig dat wij bij de hand genomen worden terwijl...” op ‘Als een kind niet leert zoals...
  • Adriaan Koene“In het TV programma van gisteravond, een andere kijk, boeide mij het interview met de heer Herman Wijffels in hoge mate. Wij hebben een techniek...” op Herman Wijffels Innovatieprijs

Inspiratie

Behavior is the mirror in which everyone shows their image
Goethe
Verandermanagement is het organiseren van verlangen
Hans van Rosendaal
Ingeving. Zullen we besluiten dat iedereen intrinsiek gemotiveerd IS, maar dat we organisaties daarop niet hebben ingericht?
Evert Pruis
CFO asks CEO:"What happens if we invest in our people & then they leave us?" CEO: 'What happens if we don't, and they stay?"
Onbekend

Duurzaam Nieuw Organiseren is powered by

NVO2


Duurzaam dankzij deze partners:

  • NVO2
  • CSR Academy
  • De Baak
  • POGG
  • Go Beyond MBA
  • Managenmentboek
  • Managementsite.nl
  • Duurzaam Door
  • Slow Management